https://www.instagram.com/the.real.cg.lagar.mat/ LaxfjĂ€ril med klyftpotatis och hemlagad chimichurri đŸŸđŸ„”đŸŒż

Denna rÀtt Àr inte bara en fröjd för ögat utan ocksÄ ett explosion av smaker.

Hemmagjord chimichurri med fÀrska örter blandade med en touch av vitlök, chili, vinÀger och olivolja lyfter verkligen denna rÀtt till nya höjder!

Och nÀr solen tittade fram hÀromdagen passade jag pÄ att testa gasolbrÀnnaren frÄn @bluegaz.se, men istÀllet för det tillhörande "stekbordet" sÄ tog jag en vanlig stekpanna eftersom det bara var tvÄ bitar fisk.

Det fiffiga med denna paellastĂ€llningen Ă€r att det finns tre helt separata ringar/brĂ€nnare sĂ„ dĂ€r skulle jag Ă€ven kunna anvĂ€nda min wokpanna 😃

Men Äter till firren, oavsett om du söker efter inspiration för nÀsta middagsbjudning eller bara vill skÀmma bort dig sjÀlv sÄ lovar jag att detta recept inte kommer göra dig besviken.

Glöm inte att svepa för att se alla bilder!

🛒 Ingredienser
2 portionsbitar lax
Potatis, skalad och klyftad
Hot sauce (jag anvÀnde mango och ananas)
2 st schalottenlökar, finhackade
1 röd chili, finhackad
4 vitlöksklyftor, finhackade
1 kruka persilja, finhackat
1 knippe koriander, finhackat
1 knippe mynta
1,5 msk cherryvinÀger (eller rödvinsvinÀger)
2 dl olivolja
1 lime, saften
Salt och Peppar

đŸ”Ș Tillagning
LĂ€gg potatisen i vatten minst 20 minuter

Mortla ihop lök och örter till chimichurrin

Blanda ner vinÀger, olja och lime, smaka av med salt och peppar

SkÀr ett snitt mitt i varje bit fisk utan att skÀra igenom skinnet, vik sedan ut till en fjÀril

Snabbmarinera fisken i chilisÄs

Skölj och torka potatisen torr, vÀnd runt i lite olivolja och ex vegeta

Kör potatisen i airfryer pÄ pommeslÀget

Stek fisken ett par minuter pÄ varje sida
🛎
Servera din laxfjĂ€ril med klyftpotatis och chimichurri 😋👌
đŸœ️

Om du uppskattar mina inlÀgg skulle jag bli jÀtteglad om du;

Följer 👉 @the.real.cg.lagar.mat ✨
Gillar 👍
Sparar recept 🍝
Kommenterar 💬
Delar inlĂ€gg đŸ€©
LĂ€gger till @the.real.cg.lagar.mat som favorit 🌟

@bluegaz.se
@saseriet_gbg
@audgeirrknives
@kockumsjernverk
@khmer_pepper
@hisingensfisk

#lax
#laxfjÀril
#klyftpotatis
#paellaset
#paellastÀllning
#chimichurri
#mynta
#koriander
#stekbord
#stekhÀll
#gasolbrÀnnare
#matobak_se
https://www.instagram.com/the.real.cg.lagar.mat/


https://www.instagram.com/p/C6HCdSVCCSB/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=blogger

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen